Οι εξαγωγείς προσπαθούν να βρουν εναλλακτικές αεροπορικές, χερσαίες και θαλάσσιες διαδρομές για να φέρουν παιχνίδια, ρούχα, τσάι και ανταλλακτικά αυτοκινήτων στις αγορές τους, καθώς κορυφώνονται οι αναταράξεις στις αλυσίδες εφοδιασμού εμπορευμάτων σε όλο τον κόσμο, δεδομένου του κύματος επιθέσεων σε την Ερυθρά Θάλασσα.
Οι μαχητές Χούθι στην Υεμένη που υποστηρίζονται από το Ιράν έχουν εντείνει τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα από τις 19 Νοεμβρίου για να εκφράσουν την στήριξή τους στη Χαμάς κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής επίθεσης του Ισραήλ στη Γάζα... διαταράσσοντας την ομαλή διέλευση φορτηγών πλοίων από τον βασικό εμπορικό δρόμο που συνδέει την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, με την Ασία, μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Το κόστος αποστολής εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί, υπερτριπλασιάζοντας τα κόστη σε ορισμένες περιπτώσεις, καθώς οι εταιρείες επιδιώκουν να μεταφέρουν εμπορεύματα μέσω άλλων, συχνά μεγαλύτερες, θαλάσσιες διαδρομές.
Εκτίναξη των ναυτιλιακών τιμών
Οι διεθνείς ναυτιλιακές τιμές αυξήθηκαν απότομα και οι εταιρείες προσπάθησαν να αποφύγουν τη διακοπή των αποστολών, μετά τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, εμποδίζοντας την κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας Σουέζ.
Οι πρόσφατες επιθέσεις της μαχητικής ομάδας των Χούτι της Υεμένης σε πλοία, ανάγκασαν τις κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Maersk να επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, τη συντομότερη ναυτιλιακή διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Οι επιθέσεις έχουν ξυπνήσει μνήμες του 2021, όταν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given προσάραξε στο κανάλι, εμποδίζοντας δεκάδες πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για έξι ημέρες. Η τρέχουσα αναταραχή στη Διώρυγα έχει προκαλέσει απότομη αύξηση του κόστους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά αυτά τα ποσοστά εξακολουθούν να είναι πολύ κάτω από τα μέγιστα επίπεδα πανδημίας.
Δυσοίωνες οι προβλέψεις άμεσης αποκατάστασης της κυκλοφορίας
Ορισμένες εταιρείες ταχυμεταφορών ήδη προσπαθούν να στραφούν στις λεγόμενες διατροπικές μεταφορές, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν δύο ή περισσότερους τρόπους μεταφοράς, δήλωσε ο Jan Kleine-Lasthues, επικεφαλής επιχειρησιακός διευθυντής αερομεταφορών με κορυφαία γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευμάτων Hellmann Worldwide Logistics.
Εάν υπάρξουν εκτεταμένες ακυρώσεις θαλάσσιων διαδρομών, ο τομέας καταναλωτικών αγαθών που προμηθεύει τους κορυφαίους λιανοπωλητές παγκοσμίως, όπως η Walmart και η IKEA, θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερο αντίκτυπο, αναφέρει σε έκθεσή της η S&P Global.
Αμερικανικοί κολοσσοί συμβουλεύουν πελάτες σε ναυτιλιακές και εταιρείες ναυτιλίας να προετοιμαστούν για τουλάχιστον 90 ημέρες έντονων «αναταράξεων» στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Δεν βοηθάει το ότι τα Χριστούγεννα είναι Σαββατοκύριακο» προβλέπουν αν και εμφανίζονται καθυσηχαστικοί... «Θα έχουμε μια ήσυχη περίοδο από τώρα μέχρι τις 2 Ιανουαρίου και μετά θα είναι όλοι φρενήρεις».
Από την Τρίτη 19 Δεκεμβρίου, η τιμή για την αποστολή ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα στη Μεσόγειο ήταν 2.413 δολάρια, έχοντας αυξηθεί κατά 44% τον Δεκέμβριο λόγω των διαταραχών, αφού έφτασε στο χαμηλότερο επίπεδο των 1.371 δολαρίων νωρίτερα φέτος, δήλωσε ο Eytan Buchman, επικεφαλής μάρκετινγκ της Freightos, πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών για διεθνείς μεταφορές.
Ωστόσο, αυτό το ποσοστό εξακολουθεί να απέχει πολύ από το υψηλό της εποχής της πανδημίας τον Ιανουάριο του 2022, στα 14.158 δολάρια, όταν οι αποστολές αγαθών καθυστέρησαν κατά μήνες λόγω έλλειψης διαθέσιμων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σημειώνεται ότι η Διώριγα του Σουέζ αντιπροσωπεύει περίπου το 12% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης και, ήδη, οι Ηνωμένες Πολιτείες ηγούνται μιας πολυεθνικής επιχείρησης για τη διαφύλαξη του παγκόσμιου εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα. Όπως έγινε γνωστό και το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μπαχρέιν, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, οι Σεϋχέλλες και η Ισπανία ήταν μεταξύ των κρατών που συμμετείχαν στην επιχείρηση ασφαλείας της Ερυθράς Θάλασσας, η οποία θα είναι γνωστή ως «Επιχείρηση Prosperity Guardian».
Η Ελλάδα, η χώρα με τον μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο, έχει πρωταρχικό συμφέρον για την διατήρηση της ελευθερίας των θαλασσίων οδών και της προστασίας της ζωής των ναυτικών.
— Nikos Dendias (@NikosDendias) December 21, 2023
Κατόπιν εντολής του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ζήτησα από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ @ChiefHNDGS Στρατηγό… pic.twitter.com/EFG5d4aaOe
Ο ρόλος της Ελλάδας
Όπως έκανε γνωστό την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου, υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, η Ελλάδα -παρά τα αυστηρά τελεσίγραφα της Υεμένης για ανεμπόδιστη δράση των Χούτισ στην Ερυθρά Θάλασσα- στέλνει μία φρεγάτα στηνστην περιοχή. Συγκεκριμένα, η χώρα μας θα συμμετάσχει με μια φρεγάτα στη διεθνή task force για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα.