Οι αποθήκες στα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου κοντεύουν να γεμίσουν και οι λιανοπωλητές ανά την Ευρώπη κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με υψηλότερα κόστη και ελλείψεις, κάτι που θα πυροδοτούσε μια νέα κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σύμφωνα με τους Finanacial Times, δεν πέφτει... καρφίτσα στα εμπορικά λιμάνια γύρω από τη δυτική Μεσόγειο. Στελέχη των λιμανιών δήλωσαν ότι αντιμετωπίζουν έλλειψη χώρου στις αποθήκες και παράλληλα μεγάλες αναμονές για τον ελλιμενισμό των πλοίων που ακολουθούν μεγαλύτερες διαδρομές, αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι κατά πλοίων.
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσε αύξηση της κίνησης εμπορικών πλοίων στο Algeciras και τη Βαρκελώνη στην Ισπανία και στο Tangier-Med στο Μαρόκο.
Η δανέζικη Maersk προειδοποίησε πρόσφατα τους πελάτες της ότι η «πυκνότητα στα ναυπηγεία» στο λιμάνι της Βαρκελώνης είναι αυξημένη, με το λιμάνι να έχει πολύ μεγαλύτερη κινητικότητα από το κανονικό. Οπως, μάλιστα, είχε επισημάνει η Maersk, ανυπόφορη είναι η κατάσταση και σε Algeciras και Ταγγέρη.
Ο Alonso Luque, διευθύνων σύμβουλος του TTI Algeciras, ενός από τους δύο τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στο Algeciras, δήλωσε ότι οι εγκαταστάσεις ήταν σχεδόν γεμάτες» και πως απέφυγε την προβληματική συμφόρηση περιορίζοντας τον όγκο εργασιών που ανέλαβε.
«Η χωρητικότητα είναι πολύ περιορισμένη», δήλωσε.
Αλλαγή ρότας
Οι περισσότερες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που δραστηριοποιούνται στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη, ανακατεύθυναν τα πλοία τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αντί της διώρυγας του Σουέζ, μετά τις επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν Χούθι.
Η αλλαγή διαδρομής ανάγκασε τις ναυτιλιακές εταιρείες να επαναρυθμίσουν τα δρομολόγια για εμπορεύματα που κινούνται μεταξύ Ασίας και λιμανιών στην Ιταλία, την Ελλάδα και την Τουρκία.
Καθώς διανύουν την απόσταση γύρω από τη Νότια Αφρική, πολλά πλοία αφήνουν τα εμπορευματοκιβώτια σε λιμάνια στη δυτική πλευρά της Μεσογείου, όπως το Αλγκεσίρας και η Ταγγέρη. Από εκεί, εμπορικά πλοία μικρών αποστάσεων μεταφέρουν τα εμπορεύματα σε άλλους τερματικούς σταθμούς της Νότιας Ευρώπης.
Η αναστάτωση προέκυψε καθώς τα κρίσιμα λιμάνια δυσκολεύτηκαν να αντιμετωπίσουν τις απότομες αυξήσεις της κίνησης «μεταφόρτωσης».
Ο Ντάνιελ Ρίτσαρντς, διευθυντής της ναυτιλιακής εταιρείας συμβούλων MSI με έδρα το Λονδίνο, δήλωσε ότι οι καθυστερήσεις στα λιμάνια μπορεί να αναγκάσουν ορισμένες εταιρείες να διατηρήσουν επιπλέον αποθέματα, κάτι που θα αύξανε το κόστος τους, όπως είπε, προσθέτοντας ότι υπάρχει επίσης κίνδυνος για την προμήθεια εξαρτημάτων για τους κατασκευαστές.
Θα συνεχιστούν τα προβλήματα
Η Βαρκελώνη κατέγραψε αύξηση 17% στα εμπορευματοκιβώτια που διακινήθηκαν τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Πολλοί φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών αναμένουν ότι τα προβλήματα θα συνεχιστούν για όσο διάστημα οι υπηρεσίες ανακατευθύνονται.
Ο Nabil Boumezzough, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Tangier Alliance, διαχειριστή του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων TC3 στο Μαρόκο, δήλωσε ότι ο τερματικός σταθμός λειτουργούσε φέτος σταθερά με το ναυπηγείο του σχεδόν γεμάτο.
«Αυτό αποτελεί πρόκληση για την αποδοτικότητά σας, την παραγωγικότητά σας και τον τρόπο διαχείρισης του λιμανιού», δήλωσε ο Boumezzough.
Η APM Terminals, ο βραχίονας λειτουργίας τερματικών σταθμών της AP Møller-Maersk, δήλωσε ότι αντιμετώπιζε «βραχυπρόθεσμες πιέσεις» στις εγκαταστάσεις της στη Βαρκελώνη, την Αλγκεσίρας και την Ταγγέρη, αν και τώρα βλέπει «σημαντικές βελτιώσεις».
Ωστόσο, οι υπηρεσίες παρακολούθησης πλοίων δείχνουν ότι τα πλοία να περιμένουν στην ουρά για τον ελλιμενισμό τους σε αυτά τα λιμάνια, σημάδι ότι δεν υπάρχει χώρος.
Με πληροφορίες από FT