Τις ενέργειες της ΑΑΔΕ για να μειωθούν τα κόλπα με το ΦΠΑ, αλλά και τις αλλαγές στις φορολογικές δηλώσεις εξηγεί ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής, Γιώργος Πιτσιλής. Σε συνέντευξη του στο Dnews ο κ. Πιτσιλής αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο Mydata και πώς μείωσε το κενό στο ΦΠΑ. Για τη δε διασύνδεση των ταμειακών μηχανών εμφανίζεται αρνητικός στο ενδεχόμενονέας παράτασης, τονίζοντας ότι δεν υπάρχει ούτε λεπτό για χάσιμο.
Η συνέντευξη Πιτσιλή στο Dnews:
ΕΡ: Λοιπόν, κύριε Διοικητά μια από τις πιο μεγάλες καινοτομίες που προωθεί η ανεξάρτητη αρχή δημοσίων εσόδων είναι οι προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις. Θα θέλαμε λιγάκι να μας εξηγήσετε πώς θα καταστεί δυνατή η αυτόματη σύνθεση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και να μας δώσετε μια εικόνα για το ποιοι φορολογούμενοι δεν θα είναι πλέον υποχρεωμένοι να συμπληρώνουν τις φορολογικές τους δηλώσεις, καθώς αυτη θα είναι προσυμπληρωμένη και θα αποστέλλεται κιόλας απ ευθείας προς υποβολή, εφόσον περάσει η προθεσμία.
ΑΠ: Όπως γνωρίζετε, οι δήλωσεις είναι ήδη προσυμπληρωμένες. Προχωράμε σε ένα επόμενο βήμα φέτος καθορίζοντας ένα σύνολο φορολογουμένων, οι οποίοι έχουν εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις και δεν έχουν εισοδήματα άλλης πηγής.
Θα υπάρχει η δυνατότητα να κάνουν προεπισκόπηση στα δεδομένα που γνωρίζουμε εμείς για αυτούς, δυνατότητα που έχουν και οι υπόλοιποι φορολογούμενοι ούτως ή άλλως, αλλά επιπλέον θα έχουν και τη δυνατότητα να δουν με αυτά τα δεδομένα ποιος είναι ο φόρος που θα προκύψει για πληρωμή ή για επιστροφή.
Άρα ουσιαστικά είναι τα στοιχεία τα οποία ήδη είχατε ήδη προσυμπληρωμένα. Η μόνη διαφοροποίηση είναι ότι αν δεν γίνει η υποβολή έως το τέλος της προθεσμίας, απλά θα φύγει αυτόματα η φορολογική δήλωση.
Κάποιες μικροπροσαρμογές θα γίνουν. Όπως για παράδειγμα στους τόκους καταθέσεων. Αν έχει 2 δικαιούχους θα διαιρέσουμε δια δύο, αλλά αν ισχύει κάτι διαφορετικό, πρέπει να μπει και να το διορθώσει ο φορολογούμενος και να υποβάλει τη δήλωση.
ΕΡ: Μετά τις ανακοινώσεις υπήρξαν ορισμένες ενστάσεις από φοροτεχνικούς, ιδιαίτερα από τη μια μερίδα φοροτεχνικών και λογιστών, οι οποίοι έχουν ένα συγκεκριμένο πελατολόγιο το οποίο απευθύνεται σε αυτούς για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Υπάρχει, θα λέγαμε μία αναστάτωση μετά από αυτή την αλλαγή. Τι απαντάτε σε αυτούς τους λογιστές;
ΑΠ: Πρώτα απ όλα εμάς δεν μας έχει φτάσει κάποια διαμαρτυρία για αυτό, αλλά ανεξαρτήτως αυτού νομίζω ότι κοινός στόχος και των επαγγελματιών του κλάδου, τους οποίους θεωρούμε πολύ σοβαρό κρίκο της αλυσίδας συμμόρφωσης, αλλά και δικός μας στόχος είναι να εξυπηρετούμε τους πολίτες όσο το δυνατόν καλύτερα και να μην χρειάζεται να κάνουν πράγματα, τα οποία μπορούν να γίνουν αυτόματα.
Θα έλεγα επίσης ότι με αποφάσεις που έχουν εκδοθεί και τις οποίες έχουμε εισηγηθεί και υποστηρίξει, έχει διευρυνθεί ο κύκλος των επιχειρήσεων για τις οποίες είναι απαραίτητη η υποβολή δήλωσης από τον λογιστή. Οπότε θα έλεγα ότι γενικότερα έχει σημασία να αφιερώνουμε πόρους και δυνάμεις εκεί που έχει νόημα και σε απλές διαδικασίες να μην ταλαιπωρούμε τους πολίτες.
ΕΡ: Μια ακόμα πρωτοβουλία είναι η αναβάθμιση της ηλεκτρονικής επικοινωνίας φορολογικής διοίκησης με τους φορολογούμενους, δεδομένου ότι ακόμη και σήμερα ο χρόνος, η μορφή και το περιεχόμενο της επικοινωνίας αμφισβητείται ακόμα και δικαστικά. Όσον αφορά το κομμάτι των φορολογουμένων τι πρόκειται να αλλάξει και πώς θα επηρεάσει τις συναλλαγές με το κοινό γενικότερα;
ΑΠ: Έχουμε μια σταθερή πολιτική εξωστρέφειας και επικοινωνίας με τους πολίτες, την οποία ενισχύουμε καθημερινά με σκοπό να βοηθάμε πολίτες και επιχειρήσεις να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Αυτή είναι η πρώτη παράμετρος. Η δεύτερη παράμετρος είναι ότι σε μια χώρα που ψηφιοποιείται όλο και περισσότερο και η οποία έχει όλο και μεγαλύτερη ανάγκη να προστατεύσει το περιβάλλον της, η κατανάλωση χαρτιού για την επικοινωνία είναι κάτι το οποίο είναι στην αντίθετη κατεύθυνση. Άρα λοιπόν πρέπει όλοι να περάσουμε στην ψηφιακή επικοινωνία και γι αυτό αναπτύσσουμε μια σειρά από εργαλεία, όπως και η εφαρμογή που παρουσιάσαμε την εβδομάδα που μας πέρασε. Το myaade, το οποίο δίνει τη δυνατότητα της άμεσης ενημέρωσης στον πολίτη. Ο κανόνας πλέον θα είναι η ψηφιακή ενημέρωση. Θυμίζουμε ότι όλοι οι πολίτες έχουν υποχρέωση να μας δηλώσουν στοιχεία επικοινωνίας και email είτε δικά τους, είτε του προσώπου που τους βοηθά στην επικοινωνία αυτή. Είναι ο ασφαλέστερος και αμεσότερος τρόπος επικοινωνίας.
ΕΡ: Θα κοπεί τελείως και η προσέλευση τουλάχιστον του κοινού στις εφορίες, δηλαδή θα έχουμε κλείσιμο της πόρτας για τον φορολογούμενο και αποκλειστικά μια ηλεκτρονική επικοινωνία για όλα τα θέματα;
ΑΠ: Όχι. Το μοντέλο περιλαμβάνει ψηφιακή επικοινωνία για όσους έχουν πρόσβαση σε ψηφιακά μέσα, τηλεφωνική επικοινωνία σε ειδικές περιπτώσεις και βιντεοκλήση. Για παράδειγμα η ψηφιακή επικοινωνία για χορήγηση ΑΦΜ και κλειδάριθμο θα υπάρχει παράλληλα με τη δυνατότητα της φυσικής επικοινωνίας. Κατά κύριο λόγο για ανθρώπους οι οποίοι για μια σειρά από λόγους και συνθήκες δεν έχουν πρόσβαση σε ψηφιακά μέσα ή είναι άνθρωποι κάποιας ηλικίας ή δεν έχουν την εξοικείωση με αυτά. Οπότε δεν κλείνουμε την πόρτα. Αντίθετα, προσπαθούμε να κάνουμε κανόνα την απομακρυσμένη επικοινωνία, ώστε να έχουμε το χρόνο να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τους ανθρώπους που πράγματι χρειάζεται να έρθουν σε εμάς.
Αυτό περιλαμβάνει από τη δική μας πλευρά ψηφιοποίηση υπηρεσιών. Όπως, για παράδειγμα, κάναμε με την έκδοση της φορολογικής ενημερότητας και την βεβαίωση οφειλής, όπως κάνουμε με την κεντρικοποίηση της διαδικασίας συμψηφισμών, ενόψει επιστροφής φόρου και μάλιστα στο πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους έχουμε μια υπέρβαση του στόχου κατά πάνω από 50%, που σημαίνει ότι έχει λειτουργήσει πάρα πολύ καλά αυτή η κεντρικοποιημένη διαδικασία. Πάνω από 1,2 δις ευρώ έχουν επιστραφεί στο πρώτο δίμηνο του 2024 και αυτό κυρίως μέσα από τις από τις ψηφιακές μας διαδικασίες.
Ψηφιοποιούμε, απλοποιούμε, τυποποιούμε έτσι ώστε η μεγάλη μάζα του έργου να μπορεί να γίνεται κατά το δυνατόν αυτοματοποιημένα.
ΕΡ: Αναφερθήκατε στη φορολογική ενημερότητα. Υπάρχουν, ακόμα κάποια προβλήματα διαλειτουργικότητας. Συγκεκριμένα, ας πούμε σε διευθέτηση οφειλών προς τους ΟΤΑ, Περιφερειες, Δημους και τα λοιπά ή διάφορους άλλους φορείς του δημοσίου, οι οποίοι προκαλούν μια καθυστέρηση. Νομίζω ότι στις προθέσεις σας είναι κάτι να αλλάξει σύντομα σε αυτό.
ΑΠ: Είναι ένα από τα θέματα που παρουσιάστηκαν στη μεταρρύθμιση του κώδικα φορολογικής διαδικασίας. Τη διαλειτουργικότητα ως τρόπο επικοινωνίας μεταξύ της Αρχής και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή των άλλων Οργανισμών. Πράγματι, σήμερα οι πολίτες, εάν έχουν μια δέσμευση ενημερότητας, πρέπει πρώτα να επισκεφθούν το δήμο να τακτοποιήσουν την οφειλή τους και να μας φέρουν το έγγραφο που αποδεικνύει την τακτοποίηση. Είμαστε πολύ κοντά στο να ετοιμάσουμε αυτή τη διαλειτουργικότητα.
ΕΡ: Έχουμε κάποιο χρονοδιάγραμμα
ΑΠ: Από τη δική μας πλευρά, θέλουμε μέχρι τον Ιούνιο το αργότερο να το έχουμε τελειώσει.
Είναι όμως σημαντικό να δούμε και το χρόνο που θα ανταποκριθούν και οι δήμοι. Άρα λοιπόν είμαστε σε μια επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να δουν και εκείνοι τη διαλειτουργικότητα και να εκπαιδευτούν και τα στελέχη τους στη χρήση της. Θεωρούμε ότι δεν θα είναι κάτι δύσκολο.
ΕΡ: Επιτηδευματίες επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία απαλλάσσονται της υποχρέωσης προσκόμισης βιβλίων καθώς εφαρμόζεται πλέον καθολικά η διαβίβαση των στοιχείων αυτών μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας Mydata. Εχετε διαπιστώσει μείωση των εικονικών και πλαστών τιμολογίων λόγω της υποχρεωτικής διαβίβασης των στοιχείων στο Mydata;
ΑΠ: Το myDATA είναι ουσιαστικά ψηφιακή απεικόνιση των βιβλίων και δεν έχουμε κανένα λόγο να του ζητάμε να μας φέρει τα βιβλία, που δεν είναι θεωρημένα πλέον εδώ και 10 χρόνια. Λοιπόν δεν έχει κανένα νόημα αυτό. Προφανώς τα στοιχεία πρέπει να τα τηρούν γιατί τα στοιχεία είναι παραπάνω πληροφορία, καθώς το myDATA έχει τις συνόψεις των συναλλαγών και όχι τις ίδιες συναλλαγές.
Σήμερα που μιλάμε η εκτίμηση για το κενό στο ΦΠΑ του 2021 είναι κοντά στο 18% και για το 2022 είναι κάτι παραπάνω από 10%. Είναι μια πολύ μεγάλη μείωση αυτή, η οποία θεωρούμε ότι συνδέεται και με το ζήτημα της χρήσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, αλλά και με την ψηφιακή τήρηση των βιβλίων και στοιχείων.
ΕΡ: Στις προθέσεις σας είναι να υπάρξουν αλλαγές στους ελέγχους γενικότερα της φορολογικής διοίκησης και να ολοκληρώνονται αυτοί σε διάστημα ενός έτους. Επαρκεί το προσωπικό αυτή τη στιγμή για κάτι τέτοιο;
ΑΠ: Κανένας δεν θα σας έλεγε ποτέ ότι του φτάνει το προσωπικό για ελέγχους. Τι προσπαθούμε να απαντήσουμε σε αυτό το πρόβλημα; Στο βαθμό που αναλογεί σε εμάς, γιατί η διαδικασία με τις προσλήψεις στελεχών μας είναι η κεντρική διαδικασία μέσω του ΑΣΕΠ, προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε το ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτουμε όσο το δυνατόν καλύτερα.
Αυτό λοιπόν σημαίνει την οργανωτική μετεξέλιξη με υπηρεσίες φορολογικής εξυπηρέτησης, την κεντρικοποίηση των λειτουργιών στα δυο μεγάλα αστικά κέντρα, η οποία θα δημιουργήσει συνθήκες εξοικονόμησης, έτσι ώστε στελέχη να μπορούν να κατευθυνθούν στον έλεγχο. Είναι ένα σχέδιο το οποίο έχει πολλά βήματα και στάδια. Σημαίνει όμως ότι και δεν είναι μόνο το πλήθος που περιμένεις από μια διαδικασία προσλήψεων, είναι και το πώς θα αξιοποιήσεις τα στελέχη αυτά, τι ευκαιρίες σταδιοδρομίας θα δημιουργήσεις μέσα στον οργανισμό.
ΕΡ: Έχουμε τον τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Φοβόσαστε ένα κύμα μαζικών προσφυγών και αμφισβητήσεων αυτού του τεκμαρτού; Και ποια θα είναι η επίπτωση στις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ; Δηλαδή αν έχουμε ένα μαζικό κύμα ελεύθερων επαγγελματιών θα μπορέσει να ανταπεξέλθει η ΑΑΔΕ;
ΑΠ: Δεν έχει νόημα να κάνω κάποια εκτίμηση αυτή τη στιγμή όσο δεν έχουν ανοίξει οι δηλώσεις. Εμείς, σε εκτέλεση της σχετικής νομοθεσίας, θα. αναπτύξουμε τις σχετικές τεχνικές λύσεις ώστε να μπορεί να δηλωθεί η αμφισβήτηση και να εκδοθεί και η απόφαση που θα περιγράφει τις προϋποθέσεις αμφισβήτησης.
Εν πάση περιπτώσει, θα εκτιμήσουμε την κατάσταση όταν ολοκληρωθούν οι δηλώσεις.
ΕΡ: Πάω σε κάτι τελείως διαφορετικό. Έσοδα από bitcoin, γενικότερα κρυπτονομίσματα, έχει ανοίξει πολύ μεγάλη κουβέντα για το αν υπάρχει το πλαίσιο για τη φορολόγηση των εσόδων.
ΑΠ: Το ζήτημα των κρυπτονομισμάτων, είναι ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί παγκοσμίως τις φορολογικές διοικήσεις. Υπάρχουν οργανωμένες αγορές για όλα αυτά έτσι ώστε να μπορεί να αντλήσει κανείς με ασφάλεια πληροφορίες και το Υπουργείο Οικονομικών έχει συγκροτήσει μια ομάδα εργασίας για να εξετάσουμε το σύνολο των θεμάτων και με το πόρισμα αυτής της δουλειάς θα προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα. Εμείς από την πλευρά μας είμαστε σε επικοινωνία με αλλοδαπές φορολογικές αρχές για να έχουμε μια ενημέρωση για το πως και εκείνοι εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους πάνω στο θέμα.
ΕΡ: Θα υπάρχει ένα ειδικό πλέγμα αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου με ένα νέο σύστημα παρακολούθησης των φορτηγών μεταφοράς εμπορευμάτων σε όλη τη χώρα. Πότε θα καταστεί εφαρμόσιμο και πώς θα λειτουργεί ακριβώς αυτό το σύστημα;
ΑΠ: Είναι έργο το οποίο προχωράει σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας, η οποία έχει αναλάβει και τη διαγωνιστική διαδικασία. Είναι απαιτητικό έργο και προφανώς περιμένουμε τους χρόνους υλοποίησης. Θα μας βοηθήσει πάρα πολύ. Όχι μόνο εμάς, αλλά και όλες τις διωκτικές αρχές που ασχολούνται με το λαθρεμπόριο.
Θα μας βοηθήσει όλους ως έργο και θα αναβαθμίσει τα εργαλεία που ήδη αναπτύσσουμε και εμείς, όπως για παράδειγμα την ολοκλήρωση των επιμέρους συστημάτων του συστήματος εισροών - εκροών και τη δική μας επιχειρησιακή δράση, την οποία συντονίζουμε μέσα από θάλαμο επιχειρήσεων, με συσκευές κινητών τηλεφώνων και drones.
ΕΡ: Πριν λίγα χρόνια καταγράφονταν έντονα, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες επιθέσεις από ελεγχόμενους φορολογουμένους και πλέον το πλαίσιο έχει αυστηροποιηθεί πάρα πολύ. Έχουμε τέτοιες περιπτώσεις το τελευταίο διάστημα;
ΑΠ: Είναι πάρα πολύ λίγες και δεν είναι πια της ίδιας έντασης, γιατί έχει καταστεί σαφές ότι δεν υπάρχει η παραμικρή ανοχή σε αυτά τα ζητήματα και πολλές φορές επιλαμβάνομαι προσωπικά.
Έχουμε πάρα πολύ μεγάλη ευαισθησία στην προστασία των ελεγκτών μας, όπως έχουμε πολύ μεγάλη ευαισθησία στο ζήτημα της ευγένειας της δικής τους συμπεριφοράς.
ΕΡ: Οι θερινοί μήνες έρχονται, είναι μπροστά μας, φαντάζομαι ότι και φέτος οι ελεγκτές θα είναι σε όλους τους τουριστικούς προορισμούς. Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο ώστε να μπορέσουμε να μειώσουμε τη φοροδιαφυγή στους τουριστικούς προορισμούς;
ΑΠ: Το ευρύτερο σχέδιό μας είναι η ανάπτυξη ενός ψηφιακού οικοσυστήματος, το οποίο λειτουργεί προληπτικά. Το myDATA, η διασύνδεση ταμειακών μηχανών με τα POS, το ψηφιακό δελτίο αποστολής που έρχεται, είναι και μέσα πρόληψης, καθώς γνωρίζουμε κι εμείς σε πραγματικό χρόνο πια τις συναλλαγές και δεν περιμένουμε να τελειώσει η χρονιά, για να δούμε τι μας δήλωσαν οι επιχειρήσεις.
ΕΡ: Mεγάλο θέμα των ημερών είναι η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών. Πάρα πολλοί επαγγελματίες αδυνατούν ακόμα να βρουν τεχνικούς για να μπορέσουν να κάνουν τις συνδέσεις. Υπάρχει σκέψη για κάποια έστω και ολιγοήμερη παράταση ακόμα;
ΑΠ: Έχουμε μπροστά μας ένα χρονοδιάγραμμα και αυτό το χρονοδιάγραμμα πρέπει να εφαρμόσουμε. Δεν υπάρχει περιθώριο να συζητάμε για οτιδήποτε άλλο. Έπειτα, δυστυχώς η εμπειρία δείχνει ότι μόλις αρχίσει να γίνεται συζήτηση για παρατάσεις πέφτει ο ρυθμός της δουλειάς όλων. Κι αυτό επιβεβαιώθηκε κι εδώ. Μέχρι να δώσουμε παράταση υπήρχε ένας καλός ρυθμός με τις διασυνδέσεις. Μόλις δόθηκε η παράταση αυτός ο ρυθμός έπεσε τουλάχιστον στο μισό,. Συνεπώς, δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να κάνουμε αυτή τη συζήτηση. Δεν υπάρχει ούτε λεπτό για χάσιμο.